E-commerce trends in 2018

De e-commerce trends in 2018

E-commerce verandert het landschap aan een razendsnel tempo. Steeds meer Belgische organisaties springen op de kar. Zo blijkt uit cijfers van Eurostat dat 21% van de Belgische ondernemingen al een webshop heeft. Ons land sluipt zo de top vijf van Europa binnen.

Ook de stijging van online consumptie raast door. Volgens BeCommerce, steeg het aantal online aankopen door Belgen met meer dan 63 miljoen eenheden in 2017. Daarnaast zetten ook B2B-spelers steeds sterker in op omnichannel.

2017 was duidelijk een sterk jaar voor e-commerce. We blikken alvast vooruit naar de trends die e-commerce in 2018 verder vorm zullen geven.

— Content blijft op de troon zitten

Video

Kwalitatieve content waarmee je doelgroepen zich associëren, blijft dé online tactiek bij uitstek om je als onderneming te differentiëren. Video blijft daarbij ook in 2018 een grote rol spelen. Het toont een product of merk namelijk binnen een realistische en emotionele context, waardoor potentiële kopers zich nog sneller betrokken voelen.

Pintrest en Shopstyle

Influencer Marketing & User Generated Content

Wat de creatie van content betreft, doen organisaties steeds meer beroep op user generated content. Content over producten en merken, gecreëerd door de gebruikers ervan, wekt meer vertrouwen bij andere potentiële kopers. Vooral influencers en sociale media kanalen zoals Instagram of Pinterest zullen daarom een nog grotere impact hebben op de manier waarop mensen online aankopen doen.

Door de samenwerking tussen Pinterest en Shopstyle kunnen klanten zich inspireren en onmiddellijk hun gewenste producten aankopen.

— Interactie met platformen

Voice Search

De manier waarop we met online platformen interageren, verandert. In de VS – de bakermat van alle trends – maakten 40% van de millenials vorig jaar al gebruik van voice search bij hun online aankopen. Op vlak van SEO wordt het dus een race voor de gesproken variant van keywords die vaak door je doelgroepen gebruikt worden. Naast voice assistant toestellen zoals Alexa van Amazon en Google Assistant, is het vooral de mobiele telefoon die wordt gebruikt voor gesproken zoekopdrachten. Daarbovenop zal het aantal mobiele check-outs het aantal aankopen via desktop dit jaar overstijgen. Zorg er dus voor dat je online platform volledig mobielvriendelijk is in 2018!

Chat bots

Ook chat bots nemen de customer service dit jaar naar een nieuw niveau. De consument van vandaag verwacht onmiddellijke ondersteuning, op elk moment van de dag. Statische informatie op elke pagina van je online platform is daarom verleden tijd. Idealiter stellen je online bezoekers gewoonweg vragen aan een chat bot en komt het platform meteen bij hen terug met het juiste antwoord.

Augmented reality is in the house

Gebruik je smartphone om je nieuwe aankopen eerst binnen je leefomgeving te visualiseren. Ja, AR wordt stilletjes aan een invloedrijke factor op het online koopgedrag van de consument. Zo telt de App Store van Apple al meer dan 1000 applicaties met AR features. Vooral voor webwinkels die grote objecten zoals meubilair aan de man willen brengen, zullen AR functionaliteiten van groot belang zijn.

AR app PLACE door Ikea

— Automatiseren en personaliseren

Big Data & Business Intelligence

Met voice search en chat bots beschreven we al kort wat AI – artificial intelligence – voor e-commerce zal betekenen. AI bewijst je daarnaast nog een grote dienst: een gigantische bron aan informatie over je klanten en hun online gedrag. Gebruik deze informatie om de klantervaring doorheen de volledige customer journey sterk te personaliseren. Gepersonaliseerde content presteert immers 42% beter dan standaard vormen van communicatie, zo blijkt uit onderzoek van HubSpot.

Abandoned Cart E-mail

E-mail automation

Bombardeer je klanten niet meer met een berg van niet relevante e-mails.

De verzamelde informatie over je klanten biedt je de mogelijkheid om hen persoonlijke e-mails op het juiste moment te versturen. E-mail automation heeft een aanzienlijke impact op de conversie van je webwinkel. Zo overtuigen abandoned cart e-mails bezoekers die iets in hun winkelmandje plaatsten, maar niet aankochten, alsnog om hun transactie ter vervolledigen.

 

 

 

Voorbeeld van goede abandoned cart e-mail

— Marktplaatsen

Marktplaatsen zoals Amazon, Bol.com en Alibaba blijven kleinere webshops onder druk zetten. De schaalvoordelen waarover deze e-commerce grootheden beschikken zijn jammer genoeg niet te evenaren. Door het groot aantal klanten beschikken dergelijke marktplaatsen bovendien over veel meer data, waardoor ze sneller op de wensen van de consument kunnen inspelen.

Juist daarom is het belangrijk om als kleinere speler over een doelgerichte online strategie te beschikken. Focus op wat je goed doet en breng deze sterktes in lijn met de noden van je cliënteel. Zo blijf je als niche-speler relevant voor je doelgroep.

 

Wil jij je onderneming naar het volgende niveau tillen en ingaan op deze trends? Kom gerust eens langs of maak een afspraak, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

 

Samenwerken?