Door lorenzo op do, 05/11/2017 - 11:14
Boost je conversies met A/B testing

Boost je conversies met A/B testing


Nog te vaak worden online marketing campagnes of designs van online platformen op basis van buikgevoel of ‘best practices’ opgesteld. Het is beter om niet blindelings zaken te implementeren vanuit je eigen standpunt, maar een aantal zaken te testen en te meten wat het beste werkt. Op die manier kom je te weten, wat in de smaak valt bij je doelgroep(en). Een techniek die je hierbij op weg helpt is A/B testing.
 

In dit artikel:

  • Krijg je inzicht in wat A/B testing is
  • Kom je te weten hoe je dergelijke testen toepast
  • Wat de voorwaarden zijn voor een geslaagde A/B test
  • Welke variabelen je zoal kan testen
  • Hoe het een belangrijke meerwaarde kan zijn voor jouw onderneming

— Wat is A/B testing?

A/B testing wordt ingezet om de effectiviteit van twee verschillende versies van iets (bv landingspagina) in de praktijk te testen en de resultaten met elkaar te vergelijken. Zo ontvangt de ene groep bijvoorbeeld een nieuwsbrief met de originele titel en krijgt de andere groep er een met de nieuwe titel. Daarna vergelijk je de open rate van beide versies om te kijken of de nieuwe titel een significant verschil heeft gemaakt. Dezelfde techniek kan je toepassen op de structuur of copy van landingspagina’s, advertenties, invulformulieren, enz…

A/B testing laat je dus toe om met relatief weinig inspanning en risico tot waardevolle inzichten te komen. De low risk, high return techniek is daarom een belangrijk onderdeel van growth hacking. Slimme ondernemingen zetten deze onderzoekstechniek gestructureerd en efficiënt in om hun online activiteiten te optimaliseren. Daarbij is het noodzakelijk om een eenduidig doel, dat je via A/B testing wil bereiken, voor ogen te hebben.

— Hoe pas ik een A/B test toe?

Het doel van je A/B test is doorgaans om te achterhalen welke variant voor de beste resultaten zorgt. Om dit te kunnen bepalen, is het cruciaal om op voorhand je beoogde conversies vast te leggen. Doel je bijvoorbeeld op soft conversies zoals een inschrijving op de nieuwsbrief, contactopname of een offerteaanvraag of verwacht je meer harde conversies zoals een aankoop? Vooraleer je iets zorgvuldig kan meten en vergelijken, is het belangrijk om te weten wat je nu precies wil meten!

Zorg er daarnaast voor dat de twee varianten slechts op één vlak van elkaar verschillen. Op deze manier kan je statistisch gaan onderbouwen waarom de ene versie beter werkt dan de andere. Als je verschillende zaken in één A/B test van elkaar laat verschillen kan je niet met zekerheid zeggen welke aanpassing voor significant betere resultaten heeft gezorgd.

 

Voorwaarden voor een correcte A/B test:
 

  1. Doelgroep:
    Zorg dat je doelgroep groot genoeg is om een betrouwbare test uit te voeren
  2. Duur:
    Leg een einddatum vast, geen zin om te blijven doortesten
  3. Conversies:
    Houd rekening met uitgestelde conversies
  4. Meten:
    Link je tests en resultaten aan Google Analytics
  5. Aantal:
    Voer nooit meerdere tests uit op dezelfde pagina of campagne, ze kunnen elkaar beïnvloeden
  6. Apparaten:
    Test de varianten op verschillende devices

 

— Welke variabelen kan ik A/B testen?

Zo goed als alles kan getest worden via een A/B test. Wat je wil gaan testen zal afhankelijk zijn van je vooropgestelde doelen. Je kan de klassieke zaken testen zoals call-to-action buttons, afbeeldingen en landingspagina’s. Ook kan je de SEO van je website of webshop gaan optimaliseren door het testen van content.
Enkele vaak geteste variabelen zijn:

  • Onderwerpregel

Naast de content van je e-mail, is het de onderwerpregel die er zal voor zorgen of je mail al dan niet geopend wordt. Test dus verschillende zinnen in je onderwerpregel en kijk naar wat de hoogste click-through rate genereerd.

  • Landingspagina’s & Call-to-action

Je kan gaan experimenteren door je call-to-action button van kleur te veranderen, grootte te veranderen, van plaats te veranderen,… Kortom de optimale call-to-action button samenstellen. Door twee licht verschillende versies van dezelfde landingspagina met elkaar te vergelijken, kan je perfect nagaan welke versie het beste werkt. Op deze manier ontdek je ongetwijfeld (kleine) verbeterpunten die tot een hogere conversiegraad leiden.

  • Afbeeldingen

De plaats van je visual, de grootte ervan en het aantal afbeeldingen hebben een invloed op de conversieratio van je platform of advertentie. Test een aantal verschillende mogelijkheden om de beste resultaten te verkrijgen. Zo kan een foto van een persoon in plaats van een product al een groot verschil veroorzaken. Durf dus te testen, te meten en te optimaliseren!  

— Waar zit de meerwaarde van A/B testing?

  • Meten is weten

Neem geen beslissingen op basis van buikgevoel of subjectieve voorkeur. Baseer je op feiten, die blijken uit harde data. Laat de verzamelde data voor je doelgroep(en) spreken en vergaar waardevolle inzichten in hun wensen en frustraties.

  • Geleidelijk proces

Door telkens subtiele wijzigingen aan te brengen, zoals bijvoorbeeld een groene call-to-action button te veranderen in een rode, kan je stapsgewijs meer conversies genereren. Je trouwe bezoeker zal zich niet onwennig voelen bij de kleine wijzigingen en behoudt de positieve associaties met je merk, product of onderneming.

  • Slimme investering

In plaats van gewoon nieuwe bezoekers te lokken naar je website die niet converteren, is het daarentegen slim om constant je website te optimaliseren. Bezoekers op zich brengen niks op, indien ze niet tot een bepaalde actie over gaan. Ga dus via A/B testing na welke drempels je hoort te verlagen om je conversieratio te verhogen.


Op zoek naar een partner die met je meedenkt om jouw conversies te optimaliseren?
Samen denken, samen uitvoeren en samen groeien. Dat is ons geheim!

 

Samenwerken?